Spikeri

Svakodnevno ih slušamo gdje god krenemo

napisala: Ivana Jelinčić
Oni su ljudi koje ne vidimo, najčešće ne znamo kako izgledaju, ali jako dobro poznajemo njihove glasove!

 

 Na slici slijeva na desno: D. Korpiva, A. Štorga, M. Lovrec, M. Leš, J. Bilušić 

  Tko su uistinu čuvari čistog hrvatskog jezika? Možemo li spikere kao i naše gramatičare smatrati zadnjom linijom obrane? Koliko dijalekt prodire u njihov govor i koliko se standardni jezik u različitoj mjeri miješa s komponentama dijalekta neposredne okoline? Ako zavirimo u jezikoslovna ili opće leksikografska djela, u definicijama ćemo nerijetko naći dvosmislene odgovore. Uz sve ove dileme, biti hrvatski spiker iznimno je zahtjevan i nezahvalan posao. Davati glas u reklamnim spotovima pak gladijatorska je kategorija za sebe. Bez obzira na sve mane, ova profesija je privlačna mnogima. Ali,  kako postati spiker? Tko su glasovi koje svakodnevno možemo čuti na televiziji ili radiju? Na ova i mnoga druga otvorena pitanja možda pronađete odgovor ovdje. Na prvoj liniji fronte, tamo gdje reklamni spotovi nastaju.  

A što se kod spikera traži? To su standardno dvije stvari: lijep, uhu ugodan glas i dobar izgovor. Da to nije dovoljno, potvrdit će i Tomislav Šikić, "onaj" glas s Hrvatskog radija. Njegova ljubav prema govoru razvijala se već od djetinjstva. Prirodni nastavak priče je bila prva radijska audicija. Kao i mnogi drugi spikeri, on smatra da se spiker ne postaje preko noći. Tu je potrebno informiranje o zbivanjima u zemlji i svijetu, edukacija i vježbanje glasa i govora. Povrh svega, važno je imati dozu samokritičnosti ali i samouvjerenosti, i znati da obje imaju isti smjer kretanja - napredak. Gordana Kovačić naglašava da se spiker ne rađa, već se spikerom postaje. Ona svoj posao ne bi nizašto mijenjala jer je izazovan i zahtjevan, a njoj kao magistri logopedije, glas predstavlja strast. 

 

Prava strast u ovom poslu pak, za Tatjanu Rau je, snimanje reklama. To joj dođe kao desert. I sama kaže kako se  to ne postiže iz prve. Nakon toliko puno godina spikiranja, uvjerena je kako se uvijek može još bolje. Njen topli, majčinski  glas slušamo na mnogim reklamama za dječje igračke. Pa, tko ih onda ne bi kupio...
Što god mislili spikeri o svom poslu i njima samima u tom poslu, zajedničko im je stajalište da je vrhunac govora preko mikrofona ipak postizanje osjećaja kao da ga niti nema. Govorenje i razgovaranje preko mikrofona je važno, a ne čitanje.
Kako spikeri izgledaju slikom, a ne samo djelom, pogledajte ovdje. Sigurni smo da će njihove priče, a i priče mnogih drugih spikera kolega probuditi "jezične duhove" u vama. :)

 

Crta boja

napisala: Ivana Jelinčić, urednica P6 weba